VERGIS JE NIET IN VERANDEREN


Je onderneming leiden naar betere resultaten en prestaties klinkt aantrekkelijk. Dat is het ook. En het is uitdagend. En het is ook mogelijk.Maar realiseer je terdege waar je aan begint als je een veranderingsproces inzet. Voor een ondernemer of manager is bijna niets zo schadelijk als een ingezet en vervolgens gestopt veranderproces.

 

Je kunt niet verbeteren zonder te veranderen, zonder anders te denken, zonder andere dingen te doen en zonder dingen anders te doen. Aanpassen van je organisatie en je business aan de wereld om je heen, waar je klanten zitten. Een wereld die in rap tempo aan het veranderen is. Je kunt niet meer zonder mee-veranderen.

 

De twee allerbelangrijkste componenten van je onderneming zijn je klanten en je medewerkers. Je klanten betalen je omdat je met producten en diensten waarde toevoegt voor klanten. En de levering van die producten, en het toevoegen van waarde wordt gedaan door je medewerkers. Wie merken dus het meeste van veranderingsprocessen? Je klanten en je medewerkers. Je medewerkers veranderen je organisatie en je klanten profiteren daarvan. Met als gevolg betere resultaten voor je onderneming.

 

Jij bent als manager, directeur of ondernemer verantwoordelijk voor de resultaten van je onderneming. en betere resultaten krijg je niet echt door je medewerkers harder te laten werken. Betere resultaten krijg je door verandering van je businessmodellen, door innoveren van producten of diensten, door aanpassen van processen en structuren. Dit soort veranderingen zijn geen “projectjes”. Ze grijpen in op het wezen ofwel het DNA van je organisatie. Alleen dan hebben ze echt effect. Innovatie van business en organisatie zijn dus processen die er echt toe doen in ondernemingen.

 

Je kunt het innoveren van je business en je organisatie natuurlijk helemaal zelf doen. Samen met je management of zelfs met al je medewerkers samen. Als jij en je medewerkers over de ervaring, de kennis en de kunde beschikken, die nodig is bij innovatieprocessen, dan heeft dat zelfs de voorkeur. Je loopt dan wel het gevaar dat de veranderingsprocessen en de reguliere bedrijfsprocessen door elkaar gaan lopen.

berggids

Je kunt er daarom ook voor kiezen om je te laten bijstaan door een externe met de juiste achtergrond voor innovatieprocessen.  Iemand die dit soort bergen beroepsmatig beklimt. Dat kost geld. En het levert een aantal voordelen. Een externe kan je veel tijd besparen. Doordat hij binnen je organisatie optreedt als change agent, als trekker van de innovatieprojecten en als ambassadeur voor verandering en innovatie. Omdat hij ervaring inbrengt, de benodigde methoden en technieken. Omdat hij je medewerkers kan trainen waar nodig. Omdat hij kan voorkomen dat je zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden. En omdat zijn aanwezigheid aan de organisatie kan duidelijk maken dat jij het innovatieproces serieus neemt.

 

Vraag jij je af welke toegevoegde waarde een berggids zou kunnen leveren in jouw ondernemingsinnovatie?

Laten we daar dan eens over van gedachten wisselen. Klik hier voor het afspreken van een kennismakingsgesprek.